Analogicznie jak w poprzednich edycjach, na planszy znajdują się cztery małe zwierzątka. Naszym zadaniem jest dostarczanie im karmy i przechodzenie dzięki temu na kolejne poziomy ich rozwoju.
Każde ze zwierzątek zaczyna od poziomu zerowego. Na górze planszy znajdują się ikonki informujące nas, jaki poziom musi osiągnąć określona liczba zwierząt, aby zdobyć daną nagrodę:
Poniżej nagrody, jakie otrzymamy:
Poziom zwierzątka wzrasta o jeden po każdorazowym zapełnieniu paska postępu złożonego z 12 kroków:
Pasek ten jest zapełniany przez karmienie zwierzątka.
Na każdym z poziomów można wybierać między trzema rodzajami karmy - dwie to karma zwykła (użycie którejś z nich to 2 kroki na pasku), jedna to ulubiona - używając jej wykonujemy 3 kroki na pasku. Można też na danym poziomie używać różnych rodzajów karmy.
Poniżej przykład:
Mamy również możliwość użycia specjalnego wzmacniacza (do wielokrotnego zakupu w Galerii handlowej). Po jego użyciu zwiększa się o 1 ilość wykonywanych kroków przy karmieniu - zwykła karma daje 3 kroki, a ulubiona 4 kroki. Wzmacniacz działa tylko na zwierzątko dla którego został użyty i tylko na jednym poziomie.
Poniżej efekty jego użycia:
Po każdym zapełnieniu paska postępu zwierzątko zasypia. Budzi się (i można je karmić ponownie), gdy zapełnimy pasek postępu u kolejnego zwierzątka. Zasada ta przestaje obowiązywać, gdy pozostaje nam do karmienia tylko jedno zwierzę (pozostałe są już dorosłe) - w takim przypadku zwierzątko przechodzi na kolejne poziomy bez zasypiania między nimi.
Jeśli na jakimś poziomie nadkarmimy zwierzaka - np. do końca paska pozostaje jeden krok, a nakarmimy go paszą dającą 3 kroki, ta nadwyżka przepada.
Poniżej zestawienie karm i nagród dla kolejnych poziomów zwierzątek:
Naklejka "Madagaskar - opowieści z zagrody"
Powyższe itemy mogą zostać ustawione na terenie: Głównej łąki, Dzikiej łąki, Leśnej polany, Ogrodu ozdobnego, Plantacji, Lasu tropikalnego, Kryształowych Wodospadów i Wyspy skarbów. Zależnie od miejsca postawienia będziemy uzyskiwać z nich PD lub TPD.
Są wymagane do uruchomienia eventowego pnącza.